2010. november 24., szerda

Photokina 2010

Kölni utazásom története még július 24-én kezdődött, a III. Fotomarathon rajtjánál, amikor még nem is sejtettem, hogy a képsorozatommal megnyerem a fődíjat. Miután megkaptam a témaköröket, az az ötletem támadt, hogy a lehető legegységesebben készítem el a sorozatomat. Az ötletem szerint, fekete-fehérben, a mozgást és az idő múlását érzékeltetve oldottam meg a feladatokat. Aztán jött a telefonhívás a fődíj felajánlójától a Partners Kft-től, aki a HASSELBLAD magyarországi forgalmazója, hogy sikerült megnyernem a fődíjat, elutazhatok velük Kölnbe megtekinteni az idei Photokina kiállítást. Akkor még nem is gondoltam, hogy mekkora élményben lesz részem.




Régóta foglalkoztatott a gondolat, mint fotóst, hogy vajon milyen lehet ez a vásár, mi várja az odalátogatókat, miért annyira híres ez a kiállítás? Aztán a helyszínre érve az addigi elképzeléseimet gyorsan felül kellett írnom. Sokkal monumentálisabb, látványosabb és szervezettebb volt minden, mint ahogy elképzeltem korábban. A beléptetés gördülékenyen haladt, könnyedén kezelték a szervezők a nagy emberáradatot. A külső parkolókból a látogató pár perc alatt a külön buszok segítségével a főbejáratnál találhatta magát, ahol a belépés után elé tárult a látvány. A hihetetlen alapterületű standokon, kivétel nélkül az összes gyártó minden terméke kipróbálható volt bárkinek. Olyan technikai felszereléseket tudott kezébe fogni a halandó fotós, amit csak a hivatásos profik engedhetnek meg maguknak a munkájuk során. Az elmúlt időszakban szinte minden nap emlegetett, mindenki számára érzékelhető válság persze itt is érzékelhető volt. Az előző kiállításhoz képest egy kicsi visszaesés volt a kiállítók számában, de ez semmi esetre sem ment a minőség rovására. A szeptember 21 és 26 között megrendezett vásáron 1251 kiállító mutatta be termékeit a világ minden tájáról. Nem volt olyan termék, márka aminek kiállítási helyét az információs pultnál ne tudták volna megmondani. A kiállításon eltöltött két napomból az elsőn a HASSELBLAD standjának vendége voltam. Lehetőségem volt kipróbálni a legújabb H4D-31 kamera mellett a régi analóg típusokat is. Lenyűgöző volt ezeknek a gépeknek a felépítése, minősége. Azt mondják, a jót könnyű megszokni, így nem csodálom, hogy kicsit nehezemre esett visszaadni a próba után a kamerákat. A gépek kipróbálásához a HASSELBLAD megteremtette a legjobb környezetet: modellek lélegzetelállító ruhákban és sminkkel, a tárgyfotózás kedvelőinek egy műtermi körülmények közé beállított korom fekete Ferrari. A Ferrari jelenléte a standon nem volt egyébként véletlen, hiszen a Photokina alkalmával jelentették be a Ferrari és a HASSELBLAD közös kooperációjában készült tűzvörös, ágaskodó paripával ellátott H4D kamerát. Igazán felejthetetlen élményeket sikerült szereznem vendéglátóim jóvoltából.

A kiállításon eltöltött második napomon volt lehetőségem igazán körülnézni a többi standon. Reggel már nyitásra a kapuban voltam, és a kiállítói kártyám segítségével a nagyközönség előtt sikerült bejutnom a standokhoz, ezzel nyerve egy kis egérutat a tömeg elől. Fényképezőgép a nyakba, fotóstáska a háton és indulhatott is az egész napos túra a fotózás világában. Többen tanácsolták nekem, hogy ne ragadjak le egy-egy helyszínen, mert akkor esélyem sem lesz végignézni mindent. Ezt megfogadva próbáltam valamilyen rendszerben haladni sorról-sorra, de ez hamar sikertelennek bizonyult, miután észrevettem, hogy a kiállító csarnokoknak még emeleti szintjei is vannak. Ezután inkább a megérzésemre hagyatkozva haladtam, és álltam meg a számomra érdekes standokon, na meg egy kis grill kolbászra és egy pohár sörre a büféknél, hamár Németországban voltam. Több konklúziót is levontam az itt eltöltött idő alatt. A gyártók egyre inkább kezdenek a képrögzítés terén is elmenni a manapság oly divatos 3D világ felé, több standon 3D videokamerák, fényképezőgépek és TV-k jelezték az új technika eljöttét. A másik, hogy egyre több területen, különösen az állványok és a stúdió világítás terén számomra ismeretlen keleti gyártók jelentek meg, amelyek komoly alternatívát kínálnak a már ismert márkákkal szemben, remélhetőleg megfelelő minőségben. Kétnapos látogatásom eredménye kisebb izomláz és jó pár szatyornyi termékismertető és leírás lett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése